Nationaltheatret samler kollektivtrafikken
Nationaltheatret stasjon rommer både T-bane, tog og Flytog, noe som måtte gjenspeiles i skilting og veivisning, og særlig i inngangspartiene.
Bakgrunn
Knutepunktet Nationaltheatret sine inngangspartier til tog og T-bane har lenge vært modne for oppgradering. Etter lang og tro tjeneste var skiltene nedslitte og ødelagte, og bidro til et negativt inntrykk av stasjonen.
Oppgave og løsning
Nationaltheatret stasjon rommer både T-bane, tog og Flytog, noe som måtte gjenspeiles i skilting og veivisning, og særlig i inngangspartiene. Ruter, Jernbaneverket og Flytoget måtte derfor inngå noen kompromisser i forhold til egne skilt- og designprogram, for å skape ett felles produkt der vinklingen måtte være: “Hva trenger brukeren?”
Løsningen ble et operatørnøytralt skiltprogram, som gir uttrykk for et felles kollektivnett der T-bane, tog og Flytog sammen danner nettet. I forbindelse med skiltingen var det også behov for å behandle veggene. Spiler i Kebony, ble brukt til å skjule rullegitter og slitte bakvegger, samtidig som trematerialet gir et varmere og vennligere førsteinntrykk.
Velkommen til Nationaltheatret!
Oppdragsgiver: Ruter




Tag #
...

Sinsen knutepunkt
Sinsenkrysset er et høytrafikkert og stort knutepunkt i form av biltrafikk, antall ulike kollektivtransportformer og geografisk spredning av holdeplassene, noe som gjør området både uoversiktlig og vanskelig å navigere i.

Havnepromenaden
Oslos sjøfront står foran en omfattende byutvikling med frigjøring av tidligere havnearealer og transportområder til nye formål.